Miljö
Det enklaste sättet för ett företag att prata miljö? Släng ut några imponerande siffror, krydda med trendiga ord i VERSALER och lägg till lite snygga stockfoton. Det är inte fel – men det känns inte helt rätt heller. För det här ämnet är helt enkelt för komplext. Exempel: Att med fanfarer på Instagram meddela att man slutar med plastpåsar – det gillar alla. Och ja, det är toppen! Men att förklara när och hur det faktiskt hjälper miljön – det är betydligt svårare.
Mål: CO₂-neutral verksamhet
Vi vill bli klimatneutrala så snart som möjligt. Det finns flera sätt – t.ex. klimatkompensation. Det är lite av en miljötrend just nu – snabbt, smidigt och poppis. Men det allra bästa sättet att göra något gott för miljön är förvånansvärt enkelt: undvik klimatpåverkande beteenden. Välj tåg framför flyg. Skippa onödiga plastförpackningar. Ta cykeln istället för bilen. Och så vidare.
Det är precis det vi strävar efter: att undvika klimatbelastande val där vi kan. Och när det inte (än) går – klimatkompensera. Därför stödjer vi atmosfair, som 2018 utsågs till tydlig testvinnare av tyska Stiftung Warentest. Året innan fick de dessutom utmärkelsen ”Projekt Hållbarhet” av Tyska Rådet för Hållbar Utveckling. Med andra ord: de vet vad de gör.
Frakt
Vi började som en renodlad nätbutik, så frakt är utan tvekan vårt största miljöområde. Paketen måste ju ta sig till kunderna – och till våra fysiska butiker. Samtidigt är vi helt beroende av logistikföretag som DHL, vilket gör att vi i praktiken har väldigt lite utrymme att påverka.
Därför har vi sedan 2010 deltagit i DHL:s GoGreen-program. Vi får varje år en beräkning på hur mycket CO₂ våra försändelser har släppt ut – och vi kompenserar det genom betalningar. År 2018 betalade vi till exempel drygt 10 000 euro och stödde flera klimatprojekt, bland annat återplantering i Panama och Uganda, ett solcellsprogram i Indien och småskaliga biogasanläggningar i Kina.
Förpackningar
Frakt innebär förpackningar – och de spelar en viktig roll för miljön. Så vi börjar från början: en optimal förpackning bör vara tillverkad av miljövänliga material, uppfylla säkerhetskrav för transport – och helst inte vara för dyr. Och om kunden dessutom slipper fraktkostnader? Bonus!
Vi har redan kommit en bit på vägen. Våra fraktlådor består av återvunnet material, och även fyllnadsmaterialet är till stor del (men inte helt) återvunnet papper från Speedman. Allt tillverkas i Tyskland – vilket är bra både för miljön och för fraktkostnaderna. Andelen plast i våra förpackningar måste vi dock minska ännu mer. Och det ska vi också göra.
Våra förpackningar är alltså klimatneutrala – men varför är de ibland så himla stora? (Våra kunder frågar normalt lite snällare, men vi kände för lite dramatik.) Det enkla svaret: Våra 15 000+ produkter är väldigt olika och passar inte alltid i en standardlåda. Ett särskilt irriterande exempel är våra presentkort. De är pyttesmå, men måste ändå skickas som paket – för att kunna spåras och vara försäkrade. Det var förresten huvudskälet till att vi införde digitala presentkort.
Rick – vår återvinningspåse
Och så till butikspåsarna. Vår påse heter kärleksfullt Rick – återvinningspåsen. Till skillnad från Plasti, plastpåsen, är han inte lika dålig för miljön. Rick är certifierad med Blauer Engel och tillverkas till minst 80 % av gamla plastpåsar – och kan återvinnas till 100 %.
Vilken typ av påse som är bäst för miljön är faktiskt inte helt lätt att säga. En tygpåse är betydligt sämre att producera än en plast- eller papperspåse. Men miljöbalansen vänder när påsarna används flera gånger. En tygpåse används nästan alltid flera gånger, en papperspåse ofta bara en gång. Därför har vi valt återvinningspåsen Rick som första steg.

Samtidigt jobbar vi på ett jute (höhö) alternativ. I Österrike erbjuder vi redan tygkassar som man kan köpa för en liten slant istället för Rick. Och snart finns de även i alla butiker i Tyskland.
Produktion
”Hur tillverkas egentligen våra produkter?” ”Är det miljövänligt?” ”Och hur är arbetsvillkoren?” Alla är helt rimliga frågor – som inte alltid är så enkla att besvara. Det beror helt enkelt på produkten. Och med över 15 000 olika artiklar är det omöjligt att ge en detaljerad redovisning för varje enskild produkt, så vi håller det mer generellt.
Först det viktigaste: Nästan alla våra produkter är officiellt licensierade. Det betyder att de bara får tillverkas på godkända anläggningar – som dessutom regelbundet inspekteras av stora licensgivare som Disney och Warner. Därför kan man i stort sett räkna med att arbetsvillkoren är okej och att viss miljöhänsyn tas (även om standarden kanske inte alltid motsvarar den europeiska).
När det gäller produkter vi själva tillverkar har vi bättre insyn. Ta våra T-shirts till exempel – alla textilier uppfyller OEKO-TEX 100-standard genom hela produktionskedjan. Själva tröjorna köper vi in, men trycken görs direkt i Tyskland – i Brandenburg, närmare bestämt.
Ett annat exempel är vår katalog. Visst, det mest klimatsmarta hade varit att erbjuda den digitalt. Men vi gillar också trycksaker – det är helt enkelt trevligare att bläddra i något fysiskt än att stirra på ännu en skärm. (Vi läser förresten fortfarande riktiga böcker.) Därför samarbetar vi med ett tryckeri som är certifierat med Blauer Engel, använder FSC-certifierat papper och tryckfärger utan mineralolja.
Vad vi också gör
Det finns många fler miljöfrågor som inte är lika synliga som förpackningar och påsar. Till exempel elförbrukningen. I vårt huvudkontor används mängder av datorer, telefoner och kameror laddas, kaffe bryggs med en knapptryckning och stiliga Tetris-lampor lyser i uttagen. Med andra ord: ett företag förbrukar mycket el – och det gäller så klart även våra butiker. Därför använder vi redan idag 100 % grön el från LichtBlick, som har arbetat med förnybar energi i över 20 år och är en ledande leverantör i Tyskland.
Ett område där vi fortfarande kan bli bättre är tjänsteresor – något som är oundvikligt med över 30 butiker i två länder. Här försöker vi minska resandet där det går, åka tåg (med Bahncard och grön el) och använda moderna, bränslesnåla tjänstebilar. För bilresor och flyg som inte går att undvika betalar vi klimatkompensation.
Sist men inte minst har vi valt att inte bara kompensera för det CO₂-utsläpp som vår verksamhet orsakar – utan också för ALLA våra medarbetares personliga utsläpp. Vi utgår från ett genomsnitt för Västeuropa, vilket ligger på cirka 8,2 ton CO₂ per person och år – och kompenserar även för det.
Och nu då?
Bättre förpackningar, klimatkompensation och grön el – räcker det? Har vi räddat planeten nu? Självklart inte. Det är bra initiativ, men bara små steg. Om man ser på världen som helhet är det tydligt: det räcker inte på långa vägar. Om ett litet företag som vårt blir klimatneutralt (observera futurum!), är det jättebra – men det förändrar inte helhetsbilden särskilt mycket. Fler måste agera, särskilt stora företag. Vi också. Och inte bara här i Tyskland, utan i hela världen. Over and out.